dierenvrienden
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

een leuk forum voor je huisdieren
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Pitbullwet afgeschaft!

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
angelique
Admin
angelique


Aantal berichten : 4306
Leeftijd : 40
Woonplaats : rutten
Registration date : 27-03-08

Pitbullwet afgeschaft! Empty
BerichtOnderwerp: Pitbullwet afgeschaft!   Pitbullwet afgeschaft! I_icon_minitimedo jun 26, 2008 7:33 pm

PITBULLWET AFGESCHAFT!

Persbericht van LNV

Minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) wil een nieuwe regeling invoeren om te voorkomen dat kinderen het slachtoffer worden van agressieve honden. Tegelijk wordt de huidige Regeling Agressieve Honden (RAD) afgeschaft; volgens deze regeling worden pitbullachtige honden in beslaggenomen en gedood. De regeling kent ook een fokverbod en een verbod op het houden van deze honden. De RAD is in 1993 ingevoerd nadat drie kinderen door pitbulls werden doodgebeten. De commissie Van Sluijs, die de RAD op verzoek van minister Verburg evalueerde, concludeert dat de regeling niet leidt tot minder bijtincidenten.

Volgens de commissie Van Sluijs is de RAD niet effectief omdat het aantal bijtincidenten door de jaren heen hetzelfde is gebleven. Hoewel pitbullachtigen vaker dan andere honden betrokken zijn bij bijtincidenten, gaat het om slechts een klein deel van de pitbulls. Dat rechtvaardigt onvoldoende het doden van honden, vindt de commissie. Zij ziet veel meer in voorlichting aan hondenbezitters en in aanscherping van gemeentelijke APV's (Algemeen Plaatselijke Verordening).

Minister Verburg neemt vrijwel alle aanbevelingen van de commissie over. De honden die de afgelopen jaren in beslag zijn genomen op basis van de RAD worden nu per dossier door het Openbaar Ministerie beoordeeld. Zodra er geen sprake is van agressief gedrag worden de honden teruggegeven aan hun eigenaar. De eigenaren worden hierover per brief verder geďnformeerd. Omwille van de zorgvuldigheid kan dat enkele maanden duren.

'Maar,' vindt Verburg, 'elk bijtincident, is er één te veel'. Daarom wordt er een nieuwe regeling gemaakt die het mogelijk maakt om elke agressieve hond met een schofthoogte van minimaal 35 centimeter te onderwerpen aan een nieuwe gedragstest. Dergelijke gedragstesten bestaan al, maar zijn nog onvoldoende in staat om de agressiviteit van een hond te voorspellen. Daarom wordt er een nieuwe test ontworpen. Honden die agressief gedrag vertonen en waarbij uit de test blijkt dat het in de aard van de hond zit, kunnen alsnog gedood worden. Deze test wordt afgenomen door een gedragsdeskundige. Daarmee komt Verburg tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer, die vandaag een brief over de nieuwe regeling en het rapport van de commissie van wijzen heeft ontvangen.

Omdat burgemeesters een grote rol krijgen in het naleven van de nieuwe regeling, heeft de minister contact met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Burgemeesters kunnen op basis van het bestuursrecht honden in beslag laten nemen en onderwerpen aan de test. In ernstige gevallen kan ook gebruik gemaakt worden van het Wetboek van Strafrecht.

hier nog een filmpje voor de pitbull honden die het niet overleefd hebben
www.youtube.com/v/1w-tk3hfg3w&hl=nl





Ik ben hier echt zo blij om! dat ze die wet hebben afgeschaft!!!!!!!!!! Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy al die arme honden die afgemaakt werden! Sad
Terug naar boven Ga naar beneden
https://dierenvrienden.actieforum.com
Gast
Gast




Pitbullwet afgeschaft! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pitbullwet afgeschaft!   Pitbullwet afgeschaft! I_icon_minitimedo jun 26, 2008 7:42 pm

Dat filmpje raakt me echt.. Al die lieve sprankelende oogjes.. ik vindt het dom dat het niet mag.. als je ze niet laat vechten zijn het ook gewoon leuke gezinshonden..
Terug naar boven Ga naar beneden
angelique
Admin
angelique


Aantal berichten : 4306
Leeftijd : 40
Woonplaats : rutten
Registration date : 27-03-08

Pitbullwet afgeschaft! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pitbullwet afgeschaft!   Pitbullwet afgeschaft! I_icon_minitimedo jun 26, 2008 7:56 pm

ja het is ook verschrikkelijk dat dit allemaal gebeurd is! Bumper is nu ook weer legaal hij viel ook onder de pitbullwet maar gelukkig is de wet afgeschaft Very Happy

het filmpje heeft mij ook erg geraakt al die arme stakkers die het leven moesten laten voor die stomme wet! Evil or Very Mad nu is er gelukkig gerechtigheid en worden er een hoop honden bespaard Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
https://dierenvrienden.actieforum.com
Jacqueline
Admin
Jacqueline


Aantal berichten : 5192
Leeftijd : 52
Woonplaats : Anna-Paulowna
Registration date : 27-03-08

Pitbullwet afgeschaft! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pitbullwet afgeschaft!   Pitbullwet afgeschaft! I_icon_minitimedo jun 26, 2008 9:01 pm

Ik ben heel blij dat die wet is afgeschaft.
Niet alle pitbulls zijn slecht en het ligt er ook aan hoe de honden worden opgevoed.
Andere soorten honden kunnen ook erg agressief zijn maar zo zijn die honden gemaakt.

Ik heb het filmpje nog niet gekeken, ik moet me op zoiets altijd geestelijk even voorbereiden... Rolling Eyes
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dierenvrienden.actieforum.com
angelique
Admin
angelique


Aantal berichten : 4306
Leeftijd : 40
Woonplaats : rutten
Registration date : 27-03-08

Pitbullwet afgeschaft! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pitbullwet afgeschaft!   Pitbullwet afgeschaft! I_icon_minitimedo jun 26, 2008 11:16 pm

Jacqueline schreef:
Ik ben heel blij dat die wet is afgeschaft.
Niet alle pitbulls zijn slecht en het ligt er ook aan hoe de honden worden opgevoed.
Andere soorten honden kunnen ook erg agressief zijn maar zo zijn die honden gemaakt.

Ik heb het filmpje nog niet gekeken, ik moet me op zoiets altijd geestelijk even voorbereiden... Rolling Eyes

ik heb werkelijk waar met tranen in mijn ogen het filmpje gezien! ik vind het zoooooooo zielig en ook weer zo'n mooi gebaar dat er aan deze honden gedacht word!
Terug naar boven Ga naar beneden
https://dierenvrienden.actieforum.com
Jacqueline
Admin
Jacqueline


Aantal berichten : 5192
Leeftijd : 52
Woonplaats : Anna-Paulowna
Registration date : 27-03-08

Pitbullwet afgeschaft! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pitbullwet afgeschaft!   Pitbullwet afgeschaft! I_icon_minitimevr jul 11, 2008 5:20 pm

Ik heb net het filmpje eindelijk even bekeken.
Ach wat een snoepies van honden waren dat zeg...
Ik zag eigelijk in geen enkele hond een bedreiging.

Ik vind het erg sneu dat deze honden allemaal voor niets zijn afgemaakt.
Niet elke Pittbull(achtige) heeft of had agressief gedrag in zich. Dat ligt altijd aan de opvoeding
wat een dier krijgt. Als hij wordt afgericht als vechthond, dan zit er agressie in het beestje,
maar als je een Pittbull(achtige) als gezinshond houd, en hem/haar een normale opvoeding
geeft, hoeft er helemaal niets aan de hand te zijn. Andere hondenrassen zoals Rottweillers,
Dobermann Pinchers en zelfs diverse soorten Herders kunnen agressief gedrag vertonen. Ik heb
het ook altijd een grote onzin gevonden om alleen de Pittbull(achtige) op te pakken om ze vervolgens
af te maken terwijl daar geen enkele redenvoor was.
Als een hond ernstige verwondingen heeft veroorzaakt bij kinderen of mensen of zelfs iemand gedood
heeft, dan vind ik wel dat ze zo'n beestje moeten afmaken. Maar dan wel eerst uitzoeken waarom de
hond zulk gedrag heeft getoond. Is het de schuld van de mens zelf, door bijvoorbeeld het dier mishandeld te hebben, vind ik dat de hond geen straf verdiend! Een hond mág dan van mij 'van zich af bijten'.

Zo denk ik erover...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dierenvrienden.actieforum.com
angelique
Admin
angelique


Aantal berichten : 4306
Leeftijd : 40
Woonplaats : rutten
Registration date : 27-03-08

Pitbullwet afgeschaft! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pitbullwet afgeschaft!   Pitbullwet afgeschaft! I_icon_minitimevr jul 11, 2008 6:01 pm

ja zo denk ik er precies hetzelfde over..... het is alleen zo jammer dat er al zoveel honden afgemaakt zijn door deze wet vandaar dat ik dat filmpje ook op mijn hyves heb staan... toech een beetje respect voor al deze lieve honden die het niet overleefd hebben Crying or Very sad
Terug naar boven Ga naar beneden
https://dierenvrienden.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Pitbullwet afgeschaft! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pitbullwet afgeschaft!   Pitbullwet afgeschaft! I_icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Pitbullwet afgeschaft!
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
dierenvrienden :: Nieuws-
Ga naar: